Gazpacho królem hiszpańskiej kuchni

Znany od niepamiętnych czasów gazpacho nie musi obawiać się konkurencji ze strony modnych obecnie „smoothe”. Warzywa i przyprawy – z nieodzowną oliwą z oliwek na czele – które go tworzą, sprawiają, że jest niskokaloryczny i bogaty z witaminy. Co więcej, gazpacho to najlepszy napój izotonicznym. W Hiszpanii gazpacho jest niekwestionowanym liderem wśród najpopularniejszych dań na lato. Kiedy zaczynają się upały zajmuje honorowe miejsce na wszystkich kartach dań barów i restauracji. Obok paelli i churros jest flagowym produktem Marki Hiszpania.

Co takiego skrywają w sobie krople tego napoju, że jest on tak uwielbiany? Odpowiedź zawiera się w jego składzie. Kubek gazpacho jest olbrzymim zastrzykiem witamin i minerałów, a przy tym jego wartość kaloryczna – pod warunkiem, że przyrządzamy go bez białego pieczywa – nie przekracza 100 kalorii! To wszystko dlatego, że chłodnik ten przygotowuje się na bazie warzyw, na które w znacznej mierze składa się woda.   

Gazpacho to ulubiony napój wszystkich miłośników sportu, którzy włączają go do swojej diety z uwagi na jego niskokaloryczność i solidną dawkę minerałów. Dodatkowo, pomidory wchodzące w skład gazpacho jak nic innego skutecznie gaszą pragnienie. Jak mówi ekspertka żywieniowa Anabel Gernández, sportowcy do regeneracji po wysiłku potrzebują sodu i węglowodanów w stosunku 3:1 z proteinami. Gazpacho zapewnia większość tych wartości odżywczych. Co więcej, chłodnik hiszpański – również dzięki zawartej w nim oliwie z oliwek – jest silnym przeciwutleniaczem. Dzięki wysokiej zawartości beta-karotenu gazpacho chroni nas przed oparzeniami słonecznymi. To znaczy, że pijąc ten orzeźwiający napój nie musimy stosować sztucznych kremów z filtrami, żeby nie wyglądać niczym jego główny składnik – pomidor.

Na koniec przedstawiamy wartości, jakich dostarczają nam poszczególne składniki gazpacho, które opisaliśmy we wczorajszym przepisie:

- pomidor: zawiera znaczne ilości likopenu – silnego przeciwutleniacza, który zapobiega przedwczesnemu starzeniu oraz wzmacnia naszą odporność. Obok papryki, jest również źródłem witaminy C, która utrzymuje w formie system immunologiczny. 

- oliwa z oliwek extra virgin: oprócz niezliczonych zbawiennych dla duszy i ciała właściwości, z których część próbowaliśmy opisać w poprzednich postach, jest również bogata w kwas oleinowy – niezbędny dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego.

- czosnek: jego wartości odżywcze sprawiają, że ma działanie przeciwwirusowe, ponadto pełni rolę regulatora hormonów i witamin. 

- ogórek: jest bogaty w wodę, której duże ilości niezbędne są szczególnie w lecie, dodatkowo zawiera błonnik, który usprawnia pracę jelit oraz sprawia, że czujemy się syci. 

Źródło: http://elpais.com/elpais/2016/06/16/tentaciones/1466086711_064904.html

POWRÓT