AMERYKAŃSKIE MINISTERSTWO ZDROWIA ZALECA STOSOWANIE DIETY ŚRÓDZIEMNOMORSKIEJ

W ubiegłym miesiącu opublikowane zostały zalecenia żywieniowe skierowane do społeczeństwa amerykańskiego opracowane przez departament Zdrowia oraz resort Rolnictwa Stanów Zjednoczonych. W dokumencie o nazwie Dietary Guidelines for American zaleca się stosowanie diety śródziemnomorskiej w ramach propagowania zasad zdrowego odżywiania i  promowania spożywania pokarmów mających na celu poprawę zdrowia publicznego oraz zapobiegania wielu przewlekłych chorób.

Publikowane co pięć lat, Dietary Guidelines for American są skierowane do wszystkich obywateli USA powyżej drugiego roku życia i stanowią podstawę inicjatyw dotyczących żywności i żywienia w polityce na szczeblu federalnym. Ich waga jest na tyle znacząca, iż wytyczne sporządzone przez 14 wiodących ekspertów w dziedzinie żywienia tworzą rekomendacje dla programów żywienia firm, szkół oraz szpitali.

Jednym z głównych celów przyświecających twórcom raportu jest zmniejszenie otyłości wśród Amerykanów oraz zmniejszenie występowania chorób będących następstwem nieodpowiedniej diety. Inspiracją dla amerykańskich naukowców były badania o nazwie PREDIMED (org. Prevención con dieta mediterránea) prowadzone w Hiszpanii między 2003 a 2011 rokiem, które udowodniły, iż stosowanie diety śródziemnomorskiej z włączeniem oliwy z oliwek oraz orzechów zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo – naczyniowych nawet o 30%.

Przypomnijmy, że podstawą diety śródziemnomorskiej są owoce i warzywa oraz węglowodany. To właśnie te składniki powinny dostarczać ok. 50% energii dziennie, natomiast tłuszcze i lipidy ok. 35%. Tłuszcze te powinny być pochodzenia roślinnego (orzechy, oliwa z oliwek), nie należy jednak zapominać, że wskazane jest spożywanie ryb takich jak tuńczyk, sardynka czy makrela, ponieważ dostarczają kwasów wielonienasyconych, które chronią nas przed chorobami serca. Pozostałe 15% naszej energii powinno pochodzić z białek, które wspomagają regenerację komórek naszego organizmu. Słodycze a także słodzone soki powinny być spożywane w niewielkich ilościach i tylko od czasu do czasu.

Źródło: Materiały prasowe

POWRÓT