JAK ZACHOWAĆ ZDROWIE I ENERGIĘ DZIĘKI ODPOWIEDNIEJ DIECIE?

Ciało to maszyna, która funkcjonuje dzięki energii, której jej dostarczamy. Głównym źródłem energii potrzebnej do sprawnego funkcjonowania organizmu jest pokarm. Odpowiednia dieta, oprócz zapewnienia nam energii, sprzyja również ograniczeniu ryzyka wystąpienia wielu schorzeń oraz tycia. I choć nie istnieje jednoznaczna reguła na temat zasad jakie powinniśmy stosować w trosce o długie i zdrowe życie warto mieć na uwadze kilka podstawowych kwestii.

1. Regularne spożywanie posiłków

Dietetycy zalecają spożywanie pięciu niewielkich posiłków w ciągu dnia. Dlaczego? Ponieważ regularne jedzenie pomaga przeciwdziałać wielu schorzeniom metabolicznym i zapobiega odkładaniu się tłuszczu. Dzieje się tak dlatego, że organizm wykorzystuje na bieżąco energię, którą dysponuje. Ponadto, nasz organizm jest lepiej odżywiony, ponieważ składniki pokarmowe są lepiej wykorzystywane kiedy dostarczamy je systematycznie - co 3-4 godziny. W momencie zatrzymania procesu dostarczania energii do organizmu, ten interpretuje to jako zagrożenie i gromadzi energię na później. Efektem są dodatkowe kilogramy w postaci tkanki tłuszczowej, najczęściej w okolicach brzucha.

2. Ilość i jakość tłuszczy w diecie

Tłuszcze - obok cukrów i białek - stanowią jedno z trzech kluczowych źródeł energii w naszej diecie. W trosce o nasze zdrowie warto wybierać tłuszcze roślinne i ograniczyć spożywanie tłuszczy zwierzęcych, które wpływają niekorzystnie na poziom cholesterolu w organizmie. Bezwzględnie należy unikać tłuszczów typu trans, których spożycie zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, a także sprzyja rozwojowi cukrzycy typu 2. Pośród tłuszczy roślinnych, oliwa z oliwek spożywana w sposób umiarkowany (mniej niż 30g dziennie, co odpowiada 270 kcal) jest jedną z najlepszych substancji, w oddziaływaniu z innymi, jaką możemy przyswoić.

3. Witaminy i antyoksydanty

Mimo że nie są materiałem budulcowym i nie dostarczają energii, są konieczne dla zachowania zdrowia organizmu. Ich podstawowym celem jest wspomaganie enzymów w reakcjach biochemicznych. Przyswajamy je w produktach, które spożywamy, dlatego też zanim sięgniemy po gotowe preparaty witaminowe warto urozmaić codzienną dietę. Należy pamiętać, że witaminy naturalnie występujące w żywności są lepiej przyswajane niż te syntetyczne.

Źródło: Materiały prasowe

POWRÓT