Oliwa z oliwek – mistrzostwo zdrowia

Z pewnością każdy z nas słyszał w dzieciństwie od rodziców: zjedz wszystko, a będziesz tak silny jak twój idol. Nienajlepszą sytuację mają ci rodzice, których pociechy uwielbiają zapaśników lub zawodników sumo, ale dziś najczęściej wzorami do naśladowania dla dzieci są wysportowani piłkarze, którzy jedzą zdrowe i proste posiłki.

„Jesteśmy tym co jemy” - wiedzą o tym zwłaszcza sportowcy i ich kucharze. Sposób odżywiania sportowców ma fundamentalne znaczenie dla ich sprawności, a co za tym idzie dla lepszej gry na boisku. Spożywanie wartościowych produktów i regularne pory posiłków mogą zwiększyć wydajność sportowca o 10-15%, jak tłumaczy dr. Dobri Kiprov – szef oddziału Immunoterapii w Centrum Medycznym California Pacific w San Francisco. Zrównoważona dieta powinna zawierać 50-60% węglowodanów, 20-30% protein i 25-30% tłuszczów.

Uprawianie tak intensywnego sportu jak piłka nożna z czasem niszczy komórki mięśniowe, dlatego tak ważna jest regeneracja tych komórek możliwa dzięki dużej ilości protein i niewielkiej ilości tłuszczów. Sportowcy powinni też stosować dietę bogatą w antyoksydanty, selen i polifenole zawarte m.in. w oliwie z oliwek, aby uniknąć stresu oksydacyjnego. Stres oksydacyjny jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem - może doprowadzić do rozwoju wielu chorób, w tym nowotworów. To stan zakłóconej równowagi między wolnymi rodnikami (utleniaczami), a antyoksydantami (przeciwutleniaczami) w organizmie.Powinni też włączyć do swojej diety produkty przeciwzapalne, takie jak grzyby, jagody i oliwa z oliwek.

Długoletni kucharz reprezentacji Hiszpanii Javier Arbizu, tak jak lekarz reprezentacji Óscar Celada, jest wielkim zwolennikiem oliwy z oliwek i stosował ją w diecie Casillasa, Iniesty, Xaviego i reszty hiszpańskiej drużyny. Praca kucharza reprezentacji stanowi składową sukcesów kilkukrotnych mistrzów świata. Arbizu, który przygotowywał posiłki dla piłkarzy podczas pięciu mistrzostw świata, przyczynił się do ich zwycięstw, ponieważ dzięki zawartości odpowiednich składników w pożywieniu mieli dość siły, by pokonać swoichrywali. Kucharski sekret Arbizu to proste potrawy z dużą ilością warzyw, niewielką ilością mięsa (100 gram dziennie na jednego piłkarza) i przede wszystkim stosowanie oliwy z oliwek extra virgin, ponieważ piłkarze jedzą dużo produktów mlecznych, a oliwa sprawia, że ich jelita lepiej pracują. Jak mówi Arbizu, najważniejsze to wyeliminować tłuszcze zwierzęce i wprowadzić do swojej diety dużo oliwy z oliwek. Podkreśla, że przed każdym meczem piłkarze mogą jeść w dowolnej ilości sałatki, makaron z oliwą, pieczone mięso i ryby oraz puré ziemniaczane, za to bez sosów i tłuszczów zwierzęcych.

Nikt bardziej niż sportowcy nie musi dbać o zrównoważoną dietę i prowadzić zdrowego trybu życia, by być w formie i odnosić sukcesy. Weźmy przykład z zawodowców! W końcu, skoro zdrowa dieta wzbogacona o oliwę z oliwek pomoże nam się upodobnić do naszych idoli, to chyba warto spróbować.

POWRÓT