Oliwa: jej wartości i właściwości odżywcze oraz korzyści płynące z jej spożywania

Oliwa extra virgin to nasz sojusznik, który pomaga nam dbać o nasze zdrowie. Ze względu na jej zbawienne właściwości, włączenie oliwy extra virgin w umiarkowanych ilościach do naszej codziennej diety pomoże nam w zachowaniu dobrego zdrowia.

Oliwa jest pozyskiwana różnymi metodami z owoców drzew oliwnych. W sklepach możemy znaleźć jej rozmaite rodzaje i marki, jednak jeśli chcemy, aby miała ona pozytywny wpływ na nasze zdrowie, powinniśmy wybierać ekologiczną oliwę extra virgin z tłoczenia na zimno. W taki sposób wszystkie jej dobroczynne właściwości zostaną zachowane. Oliwy innych rodzajów są pozyskiwane w drodze procesów chemicznych, działania ciepła oraz rafinacji, dlatego też nie są one odpowiednim wyborem i nie wywrą one upragnionego wpływu na nasze zdrowie.

Oliwa z oliwek to również drugi po oleju kokosowym najodpowiedniejszy tłuszcz do używania w kuchni, ponieważ jest on odporny na wysokie temperatury.

Wartości odżywcze

Oliwa extra virgin składa się w całości z tłuszczów (zawartość białek roślinnych i węglowodanów jest praktycznie zerowa). Są to głównie tłuszcze nienasycone pochodzenia roślinnego. Oliwa jest bogata w egzogenne kwasy tłuszczowe, takie jak kwas oleinowy (omega-9), linolowy (omega-6) czy linolenowy (omega-3).

Jeżeli chodzi o zawartość witamin i mikroelementów, oliwa extra virgin zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Jest ona bogata w witaminę A oraz witaminę E. Oprócz tego w oliwie extra virgin znajdziemy związki takie jak fitosterole i polifenole.

Wartość energetyczna 100 gramów oliwy wynosi 890 kcal.

Oliwa extra virgin ma działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwzakrzepowe, przeciwutleniające, antybakteryjne, hipoglikemizujące, przeciwcukrzycowe, a także chroniące serce i wątrobę.

Najcenniejszą substancją zawartą w tym tłuszczu jest kwas oleinowy. Badania naukowe udowodniły, że jest ona w stanie obniżyć poziom genu HER2 związanego z rakiem piersi.

Właściwości odżywcze oliwy oraz korzyści z niej płynące

Badania dotyczące wpływu oliwy extra virgin na namnażanie się komórek nowotworowych wykazały, że umiarkowane spożywanie tego tłuszczu pomaga zapobiec rozwojowi pewnych typów nowotworów, a konkretnie raka piersi i okrężnicy.

Umiarkowane spożywanie oliwy extra virgin, połączone ze zdrową dietą bazującą na sezonowych owocach i warzywach, może być kluczowym czynnikiem w zapobieganiu nowotworom, chorobom układu sercowo-naczyniowego oraz przedwczesnemu starzeniu się.

Oliwa extra virgin zmniejsza stan zapalny w kończynach. Dlatego też jest ona nieoceniona, jeżeli chodzi o wkład w zapobieganie wystąpieniu reumatoidalnego zapalenia stawów lub poprawę stanu zdrowia osób, które cierpią na tę chorobę.

Badania przeprowadzone na osobach chorych na cukrzycę dowiodły, że spożywanie oliwy extra virgin obniża o 44% ryzyko wystąpienia retinopatii, powodującej ślepotę u diabetyków. W przypadku osób chorych na cukrzycę typu 1 oliwa extra virgin, w odróżnieniu od innych tłuszczów (np. masła), redukuje wahania poziomu cukru we krwi.

Tłuszcz ten ma również dobroczynne działanie w stłuszczeniu wątroby.

Oprócz tego oliwa extra virgin pomaga utrzymać odpowiedni poziom cholesterolu we krwi.

Jak potwierdziły badania naukowe, dieta śródziemnomorska z udziałem oliwy extra virgin może obniżyć o 30% ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego takich jak zawał serca lub udar mózgu.

Ten tłuszcz roślinny pomaga również w unormowaniu ciśnienia tętniczego krwi.

Przynosi także ulgę w nadkwasocie żołądka.

Oliwa extra virgin polepsza mineralizację kości, ważną szczególnie w fazie wzrostu oraz po okresie menopauzy.

Dodatkowo tłuszcz ten może łagodzić zaburzenia funkcji poznawczych występujące w podeszłym wieku.

Dzienne spożycie oliwy extra virgin w zależności od indywidualnych potrzeb powinno wynosić od 3 do 6 łyżek dziennie.

Źródło: http://www.ecoagricultor.com/aceite-oliva-propiedades-beneficios/

POWRÓT